Av. Litoral, 12 – 14, 08005 Barcelona
Tel. +34 93 270 11 61 – fax +34 93 270 15 70
sindicatura@sindicatura.cat – www.sindicatura.cat
NOTA DE PREMSA
Nota informativa sobre l’informe 20/2008, relatiu a l’empresa de la Generalitat Administració, Promoció i Gestió, SA (ADIGSA), exercicis 2003 i 2004
L’informe 20/2008 de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, relatiu a l’empresa de la Generalitat Administració, Promoció i Gestió, SA (ADIGSA), corresponent als exercicis 2003 i 2004, ha estat elaborat d’acord amb el Programa Anual d’Activitats de l’òrgan de control.
El ponent de l’informe, aprovat pel Ple de la Sindicatura de Comptes el 4 de novembre de 2008, és el síndic Enric Genescà, titular del departament sectorial B, que té atribuïda la fiscalització dels departaments i organismes del sector productiu de la Generalitat.
L’objectiu del treball és l’anàlisi dels estats financers d’ADIGSA; l’anàlisi dels circuits procedimentals i de control intern pel que fa a l’àrea de contractació i compres, i l’anàlisi del compliment de la legalitat, en especial pel que fa a la revisió dels procediments de contractació.
ADIGSA és l’empresa pública de la Generalitat que administra i gestiona els habitatges socials públics. L’any 2003 estava adscrita al Departament de Política Territorial i Obres Públiques i, a partir del gener del 2004, passà a estar adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge.
Els aspectes més destacables que es desprenen de l’informe són els següents:
Fiscalització economicofinancera
En el balanç es presenten saldos deutors i creditors amb l’INCASOL per conceptes diversos i d’import significatiu que es van acumulant any rere any sense que es faci la corresponent conciliació de saldos. Es considera necessari instaurar un procediment per a regularitzar-los periòdicament.
Anàlisi economicofinancera
L’evolució d’ADIGSA en els exercicis analitzats està marcada per la cessió de 2.448 habitatges i locals de promoció pública que fins llavors tenia l’INCASOL. Aquesta cessió ha comportat, en l’exercici 2003, que ADIGSA comptabilitzés ja la cessió dels drets de cobrament relatius als habitatges en règim de compravenda i accés diferit, i
Av. Litoral, 12 – 14, 08005 Barcelona
Tel. +34 93 270 11 61 – fax +34 93 270 15 70
sindicatura@sindicatura.cat – www.sindicatura.cat
que en l’exercici 2004 comptabilitzés els habitatges buits i en règim de lloguer per un
import total de 122,46 M €, augmentant en aquest valor el patrimoni d’ADIGSA.
D’altra banda, cal destacar l’evolució del resultat de l’exercici, que presenta pèrdues
d’explotació significatives en l’exercici 2003 (12,07 M €) i en major mesura en
l’exercici 2004 (23,75 M €).
L’evolució del resultat d’explotació posa de manifest que ADIGSA està finançant i
incorporant com a despesa pròpia de l’exercici les inversions previstes en el Pla
director d’obres, sense que existeixi un compromís de finançament que li permeti fer
front a aquestes inversions. Es considera que les actuacions definides en el Pla
director d’obres n’haurien de tenir previst el finançament.
Fiscalització dels circuits procedimentals i del control intern de contractació i
compres
La primera observació que es desprèn de l’informe és que ADIGSA no disposa d’un
manual de procediments on s’estableixin i descriguin els circuits a seguir en
cadascuna de les fases de contractació, el règim d’autoritzacions i els documents a
realitzar. D’aquesta primera constatació se’n deriven moltes de les observacions que
es fan en l’informe, així:
Durant els anys fiscalitzats s’han realitzat contractacions de forma verbal,
sense que el Departament de Contractació en tingués coneixement i sense
l’autorització prèvia per part de la persona responsable.
No està ben establert de qui és la competència per iniciar i autoritzar els
processos de contractació.
En la fase d’execució del contracte adjudicat, normalment, el Departament de
Contractació s’assabenta de les modificacions de cost i termini dels contractes a
posteriori.
Fiscalització de la contractació
ADIGSA no disposa d’uns llistats de contractació integrats en el sistema informàtic,
on es detallin els contractes adjudicats durant cada exercici. Aquest fet, juntament
amb no disposar d’uns manuals de procediment interns i el fet que en molts casos el
Departament de Contractació s’assabenta d’una contractació quan arriba la factura,
determina moltes de les incidències que s’han observat, essent les més rellevants:
Moltes de les obres acabades s’han liquidat per imports superiors als
d’adjudicació i, fins i tot, als de licitació, amb desviacions econòmiques superiors al
20% en alguns casos, d’acord amb les dades que es desprenen de la mostra
analitzada. En el compte de despeses dels exercicis fiscalitzats, s’inclouen 1,62 M €,
Av. Litoral, 12 – 14, 08005 Barcelona
Tel. +34 93 270 11 61 – fax +34 93 270 15 70
sindicatura@sindicatura.cat – www.sindicatura.cat
el 2003, i 1,48 M €, el 2004, corresponents a 30 i 35 “reformats”, terme amb què ADIGSA identifica els excessos de cost sobre els imports adjudicats. Per a la formalització d’aquestes desviacions en el cost de l’obra, no s’ha vist cap contracte d’obra complementària ni cap informe justificatiu previ conforme no calia licitar de nou. No obstant això, l’entitat formalitza el corresponent expedient de justificació per pagar la liquidació final de l’obra.
En l’anàlisi efectuada s’ha vist que hi ha una significativa concentració d’adjudicataris en els contractes d’obres inclosos en els Plans directors d’obres pel exercicis 2003 i 2004, ja que les adjudicacions es concentren en cinc adjudicataris, que són els mateixos en los dos exercicis i suposen el 66,2% i el 52,0%, respectivament, de les adjudicacions del Pla director d’obres.
Quant als criteris de valoració de les ofertes, i en concret respecte de les obres que es liciten mitjançant concurs, s’ha observat que s’utilitzen diferents criteris que no estan degudament especificats en el Plec de bases. A partir del segon trimestre del 2004 la societat comença a utilitzar un sistema de punts segons oferta econòmica i termini. De totes maneres se segueix el sistema de la baixa mitjana i el seu entorn percentual, criteri no admès en la normativa comunitària.
Respecte dels contractes d’assistència tècnica, adjudicats mitjançant concurs, cal assenyalar que els anuncis de licitació no indiquen l’import de la licitació i no s’efectua cap document formal de recepció dels treballs realitzats.
Quant als contractes adjudicats mitjançant un procediment negociat sense publicitat, cal destacar que, normalment, manca documentació en l’expedient que permeti verificar el tràmit de sol·licitud d’ofertes, manca notificació de l’adjudicació tant a l’adjudicatari com a la resta de licitadors i, finalment, no hi ha un informe justificatiu de l’elecció de l’esmentat procediment negociat o bé no queda prou justificat.
Fiscalització de l’activitat d’adquisició d’habitatges del mercat secundari
L’any 2003 ADIGSA va adquirir 121 habitatges de mercat secundari.
De la fiscalització d’aquestes operacions se’n desprenen les següents observacions:
Els pisos eren adquirits per la persona responsable d’aquesta àrea, amb poders específics per adquirir immobles, però no estava prevista la supervisió per part del superior jeràrquic.
Pel que fa a les rehabilitacions efectuades en 44 immobles comprats al mercat secundari, cal dir que han estat pactades de forma verbal amb els proveïdors per una persona aliena a ADIGSA, sense seguir cap procediment formal de contractació i sense el coneixement previ del Departament de Contractació.
«El más antiguo ‹Más antiguo 201 – 267 de 267